FADHILAT QURBAN DAN AQIQAH
Kedua-dua ibadah ini adalah antara amalan mulia dan penting dalam Islam kerana
amat besar fadhilatnya, tetapi malangnya masih ramai orang yang samar-samar
atau kabur kefahaman menerka mengenainya, sehinggakan ada yang memandang ringan
walaupun mempunyai kemampuan tetapi tidak mahu melakukan penyembelihan qorban
dan aqiqah ini. Semoga dengan penjelasan yang serba sedikit ini dapat membantu
kefahaman kita semua tentang ibadat Qurban serta Aqiqah serta keinginan untuk
sama-sama mencari pahala kedua ibadah ini akan meningkat.Apakah sebenarnya qurban dan aqiqah itu? Apakah hukum melakukannya? Berapa kali kita dituntut melakukan qurban sepanjang hayat kita? Apakah syarat-syarat binatang yang dikorbankan? Apakah perbezaan antara qurban dan aqiqah? Bolehkah seekor lembu dikongsi sebahagian untuk qurban dan sebahaian untuk aqiqah? Apakah hikmah atau faedah yang bakal diperolehi kerana melakukan kedua-dua ibadah itu?
Demikianlah antara masalah yang akan cuba kita kupas serta perjelaskan dibahagian ini dan disamping itu akan dijelaskan beberapa perkara berkaitan dengan ibadah kurban dan aqiqah, semoga memberi kefahaman yang jelas hingga kita dapat menghayatinya dengan penuh keimanan kerana menjunjung perintah Allah s.w.t. dan mendapat fadhilat daripada amalan yang akan kita lakukan ini.
PENYEMBELIHAN
QURBAN
Qurban ialah penyembelihan binatang qurban yang dilakukan pada Hari Raya Haji
(selepas solat 'Idil Adhha) dan hari-hari Tasyriq iaitu ,11,12 dan 13 Zulhijjah
kerana beribadah kepada Allah s.w.t. , iaitu sebagai menghidupkan
syariat Nabi Allah Ibrahim a.s. yang kemudiannya disyariatkan kepada Nabi
Muhammad s.a.w. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
"Dan telah Kami jadikan unta-unta itu sebahagian daripada syi'ar Allah, kamu memperolehi kebaikan yang banyak daripadanya, maka sebutlah nama Allah ketika kamu menyembelihnya dalam keadaan berdiri (dan telah diikat). Kemudian apabila telah roboh (mati), maka makanlah sebahagiannya dan beri makanlah orang yang rela dengan apa yang ada padanya (yang tidak meminta-minta) dan orang yang meminta. Demikianlah Kami telah menundukkan unta-unta itu kepada kamu, mudah-mudahan kamu bersyukur." (surah al-Haj:36)
"Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berqurbanlah." (Surah al-Kauthar:2)
Daripada Aisyah r.a Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: "Tiada suatu amalan yang dilakukan oleh manusia pada Hari Raya Qurban, yang lebih dicintai Allah selain daripada menyembelih haiwan qurban. Sesungguhnya haiwan qurban itu pada hari kiamat kelak akan datang berserta dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya, dan sesungguhnya sebelum darah qurban itu menyentuh tanah, ia (pahalanya) telah diterima disisi Allah, maka beruntunglah kamu semua dengan (pahala) qurban itu." (Riwayat al-Tarmuzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)
Zaid bin Arqam berkata: "Mereka telah bertanya, Wahai Rasullullah, apakah Udhhiyah (Qurban) itu? Nabi Muhammad s.a.w. menjawab: "Ia sunnah bagi bapa kamu Nabi Ibrahim." Mereka bertanya lagi: Apakah ia untuk kita? Rasulullah s.a.w. menjawab: "Dengan tiap-tiap helai bulu satu kebaikan." Mereka bertanya: "maka bulu yang halus pula? Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud "Dengan tiap-tiap helai bulu yang halus itu satu kebaikan." (Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)
HUKUM
BERQURBAN
Hukumnya Sunnat Muakkad (Sunnat yang dikuatkan) atas orang yang memenuhi
syarat-syarat seperti berikut:
§
Islam
§
Merdeka
(Bukan hamba)
§
Baligh lagi
berakal
§
Mampu untuk
berqurban
Sabda
Rasullullah s.a.w yang bermaksud:
"Aku
disuruh berqurban dan ia sunnat bagi kau." (Riwayat al-Turmuzi).
"Telah
diwajibkan kepada ku qurban dan tidak wajib bagi kamu." (Riwayat Daruqutni)
Walaupun hukum berqurban itu sunnat tetapi ia boleh bertukar menjadi wajib jika
dinazarkan. Sabda Rasullullah s.a.w yang bermaksud: "Sesiapa
yang bernazar untuk melakukan taat kepada Allah, maka hendaklah dia
melakukannya." (Sila Rujuk: Fiqh al-Sunnah)
PERLAKSANAAN QURBAN
·
Binatang
yang diqurbankan daripada jenis unta, lembu atau kerbau, kambing biasa yang
berumur dua tahun, jika biri-biri telah berumur satu tahun atau telah gugur
giginya sesudah enam bulan meskipun belum cukup satu tahun.
·
Binatang
itu disyaratkan tidak cacat, tidak buta sebelah atau kedua-duanya, kakinya
tidak pincang, tidak terlalu kurus, tidak terpotong lidahnya, tidak mengandung
atau baru melahirkan anak, tidak berpenyakit atau berkudis. Binatang yang
hendak disembelih itu mestilah sihat sehingga kita sayang kepadanya.
·
Waktu
menyembelihnya sesudah terbit matahari pada Hari Raya Haji dan sesudah selesai
solat 'Id dan dua khutbah pendek, tetapi afdhalnya ialah ketika matahari naik
segalah pada Hari Raya Hhaji sehingga tiga hari sesuadah Hari Raya Haji
(hari-hari Tastriq iaitu 11,12 dan 13 Zulhijjah)
·
Daging
qurban sunnat, orang yang berkorban disunnatkan memakan sedikit daging
qurbannya. Pembahagian daging qurban sunnat terdapat tiga cara yang utamanya
adalah mengikut urutan sepererti berikut:
I.
Lebih utama
orang yang berqurban mengambil hati binatang qurbannya dan baki seluruh
dagingnya disedekahkan
II.
Orang yang
berqurban itu mengambil satu pertiga daripada jumlah daging qurban, dua pertiga
lagi disedekahkannya.
III.
Orang yang
berqurban mengambil satu pertiga daripada jumlah daging, satu pertiga lagi
disedekahkan kepada fakir miskin dan satu pertiga lagi dihadiahkan kepada orang
yang mampu. Sabda Rasullullah s.a.w: "Makanlah oleh kamu
sedekahkanlah dan simpanlah."
HIKMAH DAN FADHILAT
·
Menghidupkan
sunnah Nabi Allah Ibrahim a.s.
·
Mendidik
jiwa kearah takwa dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.
·
Mengikis
sifat tamak dan mewujudkan sifat murah hati mahu berbelanja harta kejalan Allah
s.w.t.
·
Menghapuskan
dosa dan mengharap keredhaan Allah s.w.t.
·
Menjalinkan
hubungan kasih sayang sesama manusia terutama antara golongan berada dengan
golongan yang kurang bernasib baik.
·
Akan
memperolehi kenderaan atau tunggangan ketika meniti titian al-Sirat al-Mustaqim
diakhirat kelak. Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Muliakanlah
qurban kamu kerana ia menjadi tunggangan kamu dititian pada hari kiamat."
AQIQAH UNTUK ANAK
Aqiqah pengertian dari segi bahasa ialah rambut dikepala kanak-kanak.
Sementara pengertian aqiqah dari segi syara ialah binatang yang disembelih
pada hari mencukur rambut bayi. Aqiqah sebagai ibadah yang telah
disyariatkan oleh Allah s.w.t. sebagaimana penjelasan Rasulullah
s.a.w. dengan sabdanya yang bermaksud: "Setiap anak yang lahir
itu terpelihara dengan aqiqahnya yang disembelih untuknya pada hari
ketujuh (daripada hari kelahirannya), dicukur dan diberi nama." (Riwayat
Abu Dawud, al-Turmuzi dan Ibnu Majah)
Ibnu Majah menerangkan maksud "... terpelihara dengan aqiqahnya..."
(pada mafhum hadis diatas) adalah bahawa aqiqah itu sebagai sebab yang
melepaskan kanak-kanak tersebut daripada gangguan syaitan yang cuba
menghilangkan daripadanya melakukan kebaikan.
Daripada Salman bin Amir al-Dhabley, bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda
yang bermaksud: "Untuk anak lelaki itu aqiqahnya. Tumpahkan atasnya
darah dan hilangkanlah daripadanya kekotoran dan najis." (Riwayat Abu
Daqud, al-Turmuzi dan Ibnu Majah).
Menurut Imam Ahmad bin Hambal, bahawa apabila seseorang kanak-kanak itu mati
dalam keadaan belum diaqiqahkan lagi, maka anak itu tidak dapat mensyafaatkan
kedua-dua orang tuanya diakhirat kelak.
HUKUM AQIQAH
§
Hukum
aqiqah itu adalah sama dengan ibadah qurban iaitu Sunnat Muakkad kecuali
dinazarkan menjadi wajib.
§
Penyembelihan
aqiqah ialah pada hari ketujuh dari kelahiran bayi atau pada hari ke empat
belas atau ke dua puluh satu. Jika tidak dapat maka bila-bila masa selagi anak
itu belum baligh.
§
Jika anak
telah baligh, maka gugur tuntutan atas walinya dan sunnat bagi dirinya
(individu yang berkenaan) mengaqiqahkan untuk dirinya sendiri. Hal ini
berdasarkan hadis dari Ahmad, Abu Dawud dan al-Tabrani, bahawa Rasulullah
s.a.w. pernah mengaqiqahkan dirinya sendiri sesudah Baginda s.a.w.
diangkat menjadi Rasul.
§
Anak zina,
aqiqahnya sunnat atas ibunya kerana nafkah hidup anak zina itu tanggungan
ibunya bukan bapanya. Demikian pendapat Syaikh Ibnu Hajar dan Syaikh Ramli,
manakala Khatib Syarbini pula berpendapat, adalah tidak sunnat bagi ibu
mengaqiqahkan anak zinanya meskipun si ibu memberi nafkah kepadanya.
§
Anak lelai
disembelihkan dua ekor kambing (tetapi sah sekiranya seekor) dan perempuan
memadai dengan seekor kambing. Diriwayatkan daripada Aisyah, bahawa Rasulullah
s.a.w. memerintahkan para sahabat agar menyembelih aqiqah untuk anak lelaki
dua ekor kambing yang umurnya sama dan untuk anak perempuan seekor kambing.
(Riwayat al-Turmuzi). Daripada Ibnu Abbas r.a. pula menyatakan. bahawa Rasullullah
s.a.w. menyembelih aqiqah untuk Hasan dan Husin masing-masing dengan seekor
kambing. (Riwayat Abu Dawud)
HUKUM-HUKUM YANG LAIN BERKAITAN DENGAN
QURBAN DAN AQIQAH
o
Jika
menyembelih qurban sendiri hendaklah berniat: "Aku jadikan binatang ini
qurban untuk diriku kerana Allah Ta'ala" dan seumpamanya, atau jika
penyembelihan aqiqah berniat : "Aku jadikan penyembelihan binatang ini
sebagai aqiqah untuk anakku kerana Allah Ta'ala."
o
Jika untuk
tolong kepada orang lain maka hendaklah berakad iaitu dengan dua cara:
1) Secara wakil, maka orang yang
mewakilkan berkata: "Aku wakilkan atas diriku untuk menghasilkan
penyembelihan qurban untuk diriku (atau aqiqah untuk anak ku...)."
Orang yang menerima wakil menjawab: "Aku terima sebagai wakil untuk
menghasilkan penyembelihan qurban untukmu (atau aqiqah untuk
anakmu...)." (PERINGATAN: Orang yang menerima wakil hendaklah
melaksanakan penyembelihan dan tidak boleh diserahkan tanggungjawab menyembelih
kepada orang lain).
2) Secara menyerahkan tanggungan dengan
berkata: "Saya meletakkan atas zimmah tanggungan tuan untuk
menghasilkan penyembelihan qurban untuk ku (atau aqiqah untuk anakku)."
(PERINGATAN: Penerima jika tidak dapat menyempurnakan tanggungjawab yang
diterima, boleh diserahkan kepada orang lain untuk menyempurnakan penyembelihan
untuk orang-orang yang berakad tadi).
o
Daging
qurban sunnat disedekahkan kepada fakir miskin atau dihadiahkan kepada orang
yang mampu dalam bentuk masih mentah tetapi aqiqah sunnat dimasak dengan
masakan jenis manis seperti kurma, kicap dan sebagainya.
o
Binatang
unta, lembu atau kerbau boleh dikongsi sebhagian untuk qurban dan sebahagian
untuk aqiqah.
o
Disunnatkan
tulang-tulang binatang qurban itu tidak dipatahkan atau dipecahkan sama ada
oleh orang yang mengaqiqahkan atau yang memakannya. Cuma hendaklah diceraikan
pada setiap persendian tulang. Sekiranya dipecahkan juga maka tidaklah pula
makruh, tetapi khilaf aula (yakni bersalahan dengan yang utama).
o
Daging
aqiqah atau qurban atau mana-mana bahagian dari binatang (seperti kulit, tulang
dan sebagainya) tidak boleh dijadikan upah kepada orang yang menyembelih dan
orang-orang yang menguruskan pemotongan. Upah untuk mereka jika diperlukan,
maka hendaklah diberi dalam bentuk wang atau harta benda yang lainnya.
o
Orang kafir
tidak boleh diberi makan daging aiqah atau daging qurban, sekiranya telah
diberi umpamanya sekilo, maka wajib diganti dengan daging yang lain untuk
memenuhi daging yang kurang itu.
o
Daging atau
mana-mana bahagian dari binatang qurban nazar atau aqiqah, haram dimakan atau
diambil oleh orang yang melakukannya.
QURBAN DAN AQIQAH BERAMAI-RAMAI
Sekarang ini ada pihak tertentu seperti Masjid, Surau atau badan kebajikan dan
orang perseorangan menganjurkan majlis Qurban dan Aqiqah secara beramai-ramai.
Pada dasarnya amalan ini baik demi menggalakkan masyarakat Islam melakukan
kedua-dua ibadah yang sangat dituntut dalam Islam (Sunnat Muakkad). Namun
yang demikian, beberapa syarat berikut ini hendaklah dipatuhi:
§
Pengurusan
hendaklah dilakukan dengan betul, dengan penuh amanah dan tanggungjawab.
§
Harga yang
dikenakan hendaklah dinyatakan termasuk kos pengurusan (Penyembelihan,
kenderaan, upah menyembelih, melapah dan sebagainya jika memerlukan upah).
§
Hendaklah
diadakan aqad atau ijab dan qabul antara orang yang melakukan qurban atau
aqiqah dengan pihak pelaksana (AJK Qurban/ Aqiqah atau AJK Masjid/ Surau/ Badan
Kebajikan/ Orang perseorangan).
selamat idul qurban !
BalasHapus